Hoewel veel ondernemers in de detailhandel moeite hebben het hoofd boven water te houden lijkt de formule van de winkelketen “Te Huur” een regelrecht schot in de roos. Volgens cijfers van MKB Nederland kunnen klanten in
bijna elke Nederlandse stads- of dorpskern bij één of meerdere filialen terecht.
Joop Wagendorp, CEO van het concern, vertelt trots: “Wij maken handig gebruik van de laagconjunctuur. Je ziet dat de vraag naar producten afneemt en dat winkels die producten bieden het daar moeilijk mee hebben. Dat is precies de markt wij met onze lege panden bedienen. Wij hebben geen assortiment en verkopen niks.”
Ondertussen wordt er door verschillende gemeenten met argusogen gekeken naar de
oprukkende retailer. Plaatselijke partij Wakker en Alert uit Assen zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de wenselijkheid van de situatie. “Onze partij ziet graag een divers winkelaanbod in het centrum. Moeten we dan wel willen dat er acht vestigingen van de keten in de stad zit? Wij zijn voor marktwerking, maar dit is te gek”
De enige concurrent die voorlopig enigszins de competitie aandurft is de keten “Te Koop”. Wagendorp maakt zich geen zorgen. Volgens hem bedient Te Koop vooral klanten die op zoek zijn naar vastigheid.