
Verleden week kwam ik in een interessant gesprek terecht met Stephan Ummelen over het belang van de bedrijfsidentiteit voor het bouwen van een sterk merk. Stephan betoogde dat je voor het bouwen van je merk uit moet gaan van de identiteit van je bedrijf. Want, zo schreef Stephan, de identiteit is het meest stabiele fundament in een organisatie.
Dat zette me aan het denken. Zelf ben ik een aanhanger van de Golden Circle van Simon Sinek, bekend van de Why, How and What. Sinek gelooft dat de Why het fundament van je merk zou moeten zijn. Met andere woorden: bedrijven moeten doen waarvoor ze ooit begonnen zijn.
Sinek gebruikt Apple als voorbeeld; gestart vanuit de drive om te innoveren en nooit tevreden te zijn met de status quo.
De denkwijze van Sinek helpt veel organisaties in de zoektocht naar hun bestaansrecht. Ik heb het zelf meegemaakt bij woningcorporatie Domesta, waar ik vijf jaar heb gewerkt. Samen met het MT heb ik gezocht naar onze Why. Uiteindelijk heeft dat tot de brandingsoperatie ‘Ruimte om te leven’ geleid, waarbij de verandering van een administratief gedreven huizenverhuurder naar een maatschappelijk gedreven sociale woningcorporatie begon.
Als ik terugkijk op wat we bij Domesta hebben gedaan, waren we inderdaad niet klaar toen we de Why hadden gevonden. Want we wisten toen wel waarom we er zijn, maar nog niet wie we zijn. En dat is toch wel handig tijdens het dagelijks contact met de huurders die we meer ´ruimte om te leven´ wilden geven.
Uiteindelijk hebben we onszelf ook de vraag “wie zijn we eigenlijk?” gesteld. En, toen we die vraag hadden beantwoord, volgde de vraag “zijn we daar tevreden mee?”. Pas toen dat laatste stuk van de puzzel op zijn plek viel was de nieuwe koers compleet.
Identiteit, of Who zoals Sinek het mooi zou verpakken, doet er daarom wel degelijk toe. Het is een belangrijk onderdeel van je merk. Soms is Who inderdaad belangrijker dan Why. De Habiba Challenge was vast geen succes geworden als het vader Abraham was geweest die in zijn onderbroek over straat rende…
Daarom pleit ik voor de Golden Circle 2.0: een herzien model dat marketeers laat nadenken over het in balans brengen van de Why en Who. Want als je deze twee in balans kunt brengen, dan kun je echt een sterk merk bouwen.
Zie je Stephan, zo hebben we allebei gelijk 🙂

En zo valt alles op z’n plek! Mooie blog!